Ділове мовлення


Автобіографія
Автобіографія – документ, у якому особа описує своє життя та діяльність власноручно у хронологічній послідовності з посиланням на склад сім'ї. Основна вимога до такого документа – досягти вичерпності потрібних відомостей і лаконізму викладу.
Кожне нове повідомлення починається з абзацу. Усі відомості про себе викладають у розповідній формі від першої особи і таким чином, щоб можна було скласти уявлення про життєвий шлях, кваліфікацію та громадську діяльність автора.
У прикладі автобіографії наводяться такі відомості:
– назва виду документа (Автобіографія);
– прізвище, ім'я по батькові автора (теперішні та колишні, якщо були зміни) у називному відмінку;
– число, місяць, рік та місце народження;
– відомості про навчання;
– відомості про трудову діяльність;
– участь у громадському житті;
– коротка біографія батьків (прізвище, ім'я по батькові теперішні та колишні (якщо були зміни), дата народження (смерті, якщо померли), де й ким працюють; якщо не працюють, то зазначити причину;
– сімейний стан та склад сім'ї;
– судимість, перебування під слідством близьких та рідних;
– паспортні дані, домашня адреса і номер телефону;
– дата складання (ліворуч), підпис (праворуч).
Для оформлення автобіографії часто необхідний спеціальний бланк. Автобіографія зберігається в особовій справі.


Заява. Реквізити
Пам’ятка «Склад заяви, її реквізити»
1) Адресат (назва установи або посада та прізвище й ініціали
керівника, на ім’я яких подається заява).
2) Адресант (назва установи або посади, прізвище та ініціали
(іноді і паспортні дані) особи, яка звертається із заявою).
3) Назва виду документу.
4) Текст, в якому викладається зміст прохання.
5) Підстава (додаток): перелік документів, доданих до заяви
на підтвердження її правомірності.
6) Дата.
7) Підпис.
Зразок заяви



Розписка
Розписка — це письмовий документ, що складається на підтвердження яких-небудь дій. Текст пишеться у довільній формі. Обов'язкові реквізити; прізвище, ім'я та по батькові особи, що дає розписку, виклад (якщо це позичка грошей, вказується сума, якщо йдеться про матеріальні цінності, перелік їх), дата і підпис.
Складається розписка в одному примірнику. Іноді вказуються свідки, якщо виникає потреба в їхній присутності.
Розписка
Я, студентка юридичного факультету Національного університету імені ________________ Гарная О. Е., отримала від завідувача бібліотеки Данько Е.П. для тимчасового користування на час канікул 1 (один) підручник з Теорії держави та права, 1 (один) підручник з логики, 1 (один) підручник з філософії.
08.06.10 Підпис _______________________

Підпис студентки Гарної О. Е. засвідчую

Декан юридичного
факультету (підпис) _________________________



Доручення
Доручення (довіреність) — це письмове повноваження, яке видається установою, організацією чи підприємством або окремою особою іншій особі для офіційного пред'явлення при здійсненні юридичних дій, одержанні грошей чи матеріальних цінностей.
Доручення буває особисте і службове.
Особисті доручення найчастіше складаються на одержання грошей. Підпис довірителя має бути завірений керівником установи, організації чи підприємства, де він вчиться або працює. Текст пишеться довільно. Обов'язковими є реквізити: прізвище, ім'я та по батькові довірителя, а також особи, якій видається доручення; зміст дій; назва установи, де виконуються операції; підпис довірителя; дата написання документа та дата засвідчення підпису; кругла печатка.
Доручення

Я, Мірошкіна Анастасія Іванівна, доручаю Сидорову Мирославу Миколайовичу отримати належну курсантам групи ЕМ09-1 економічного факультету стипендію за грудень 2009р.
Доручення дійсне до 1 січня 2010 року.

21 жовтня 2009 р._______________Мірошкіна А.І.

Підпис курсанта Мірошкіної А.І. засвідчую:_________________Миколаєнко А.І.

Декан економічного факультету
23 жовтня 2009 р.




Звіти
Звіт — це документ, в якому в письмовій формі подається повідомлення про виконання якоїсь роботи. Звіти бувають статистичні (цифрові) й текстові, разові та періодичні. Періодичні затверджуються керівником, який підписав план подання звітів; разові адресуються посадовим особам, від яких одержано завдання. Матеріал звіту може бути поділений на частини, які нумеруються арабськими цифрами.
ЗВІТ
про відрядження експертної комісії
З 12 по 24 червня 2010 року експертна комісія у складі: Павлюченко І. В., Ружицька Л. А., Сусь О. П., Молодчина О. О.—знаходилася у відрядженні в м. Херсоні для ознайомлення зі станом зберігання архітектурних пам’яток. Ми дослідили стан таких пам’яток:
1) Очаківська південна брама фортеці, пам’ятка архітектури кінець ХVІІІ ст.
2) Свято-Єкатерининський собор, пам’ятка архітектури 1782–1787 рр.
3) Арсенал, пам’ятка архітектури, 1784 р.
Вважаємо необхідним зазначити наступне:
1. Старовинні будівлі знаходяться в основному у задовільному стані.
2. У дуже гарному стані знаходиться Свято-Єкатерининський собор, пам’ятка архітектури 1782–1787 рр., де встановлено спеціальне обладнання, що слідкує за кондиціонуванням повітря.
3. Будівля Арсеналу використовується під місцеву телевізійну студію і знаходиться у гарному стані.
4. На окремі випадки недбалого ставлення до зберігання історичних пам’яток складеніакти.
25.06.2011 р. Підписи усіх членів експертної комісії

ЗВІТ
старости 10-А класу Палій Л. про стан зберігання підручників учнями 10-А кл. ЗОШ № 2
м. Херсона
З 1 по 15 січня 2010 року були перевірені підручники 10-А класу.
Мета перевірки: визначити стан зберігання підручників учнями 10-А класу.
Перевіркою встановлено, що більшість учнів зберігають підручники у гарному стані. Підручники обгорнуті, немає ніяких поміток. Краще за всіх зберігають підручники учні: Мартиник Т., Іванова Т., Уманець Н.
Перевіркою зафіксовані також факти неохайного використання підручників: м’яті сторінки підручників Петрової Р, Скариніної В., зроблені позначки в підручниках Жгуна О., Зайцевої А.
Пропозиції:
1. Не видавати підручники учням, які несумлінно ставляться до їх зберігання.
2. Розробити систему стягнень за названня підручників.
15 січня 2012р Підпис.

ЗВІТ
класного керівника 10-Б класу Мельниченко О. В. про екскурсію учнів школи до краєзнавчого музею міста
20 березня 2010 р. учні 10-Б класу (25 осіб) перебували на екскурсії у краєзнавчому музеї міста.
Мета проведення екскурсії — прослухати лекцію «Наше місто у роки Великої Вітчизняної війни», переглянути виставкові зали.
Лекція для учнів була змістовною, цікавою. Діти мали змогу протягом двох годин роздивитися всі експонати виставкового залу, присвяченого Великій Вітчизняній війні.
Пропозиції:
1. На уроках історії провести бесіду з учнями, перевірити засвоєння матеріалу.
2. На уроці української мови скласти письмовий звіт про екскурсію.
20 березня 2012 р. Підпис



Пам’ятка «Як працювати над дописом у газету»
1) Виберіть тему.
2) Доберіть факти, проаналізуйте їх. Виділіть головне.
3) Подумайте, які приклади з життя, книжок, газет та журналів використаєте в дописі.
4) Складіть план, визначте послідовність викладу думок.
5) Дотримуйтесь відповідного типу і стилю мовлення, вимог до мовлення і правил спілкування; використовуйте прислів’я, афоризми.




Дискусія. Пам’ятка «Вимоги до ведення дискусії»
1) Вступ (вказівка на те, що говоритиме виступаючий і чому).
2) Основна частина (виклад власних поглядів на певну проблему
чи питання, докази).
3) Висновки (пропозиції).

1) Умійте швидко визначити головні проблеми й зосередити зусилля на їх розв’язанні.
2) Керуйтеся правилом: «Поступись опонентові усім, чим можна поступитися, і не стверджуй нічого такого, чого не можеш довести».
3) Аргументуйте свої висловлювання.
4) Використовуй посилання на авторитет.
5) Не говоріть дуже голосно чи дуже тихо.
6) Намагайтеся будувати виступ з доброзичливістю.
7) Будьте тактовні: спочатку зважте, чи нікого не образить те, що ви хочете сказати, а тоді вже говоріть.



Пам’ятка «Як складати тези статті»
1) Попередньо переглянути статтю, продумати мету, яку ви ставите перед собою, приступаючи до її опрацювання.
2) Уважно прочитати статтю, визначити її основну думку.
3) Поділити статтю на смислові частини, визначити всі мікротеми.
4) Сформулювати пункти плану, логічно пов’язавши їх між собою.
5) Сприймаючи текстову інформацію, намагатися чітко уявити, що є важливим для автора, а що — для вас як для читача.
6) Вибирати для тез основні ідеї та положення, відділивши важливі деталі від подробиць, записати їх словами автора або власними словами, розмістивши в певній послідовності.
7) Керуватися найголовнішим принципом нотування чужого тексту — не допускати перекручень змісту.



Пам’ятка «Як готувати доповідь»
1) Визначити адресата мовлення і мету спілкування.
2) Вдуматися в тему, визначити основну думку майбутньої доповіді.
3) Опрацювати літературу з цієї теми, осмислити її.
4) Добираючи матеріал, звернути увагу на ті факти, які будуть цікаві аудиторії, перед якою буде виголошена доповідь. Зробити певні виписки.
5) Скласти робочий план і відповідно до нього систематизувати дібраний матеріал.
6) Узагальнити основні положення кількох джерел, внаслідок чого думки, викладені в кількох працях, звучатимуть повніше, переконливіше.
7) Записати текст доповіді повністю або частково (початок,
кінцівку).
8) Виділити терміни, незнайомі слова, уточнити вимову і наголошення слів.
9) Говорити нешвидко, робити паузи, дотримуватися правильної інтонації.
10) Виступаючи, завжди стежити за слухачами: якщо вас перестали слухати, змінити тон мовлення, навести цікавий факт, ніколи не намагатися перекричати аудиторію.
11) Якщо потрібно заглянути до рукопису, опустіть очі, не нахиляючи голови.
12) Стежте за своїм мовленням: уникайте слів-паразитів, не заповнюйте паузи звуками («е-е-е», «ну-ну») та ін.
13) Перекажіть усно текст доповіді вдома (переказ мусить тривати 15–20 хв.).



Пам’ятка «Як працювати над твором -роздумом»
Структура твору-роздуму

1) Вступ (готує до сприйняття проблеми).
2) Теза (думка, яку необхідно аргументовано довести або спростувати).
3) Аргументи (докази, приклади, які спростовують або доводять тезу).
4) Висновок.



Пам’ятка «Як працювати над твором -роздумом»
1) Продумати тему і основну думку твору.
2) Визначити стиль.
3) Чітко і стисло сформулювати тези.
4) Дібрати переконливі докази (факти з історії, літератури, власних спостережень).
5) Зробити висновки.
6) Для зв’язку частин твору вживати вставні слова (по-перше, по-друге, по-третє; на мою думку, по-нашому; наприклад, скажімо; отже, таким чином та ін.) і речення (мені здається; я гадаю; я міркую так; можна навести приклад).
7) Написати твір на чернетці і удосконалити написане.
8) Переписати твір начисто.



Немає коментарів :

Дописати коментар